top of page

NIEUWS

24 januari 2024

Digitale facturen tussen bedrijven verplicht vanaf 2026, maar bereid u nu al voor…

Kort gezegd : uw facturen aan bedrijven en overheden in word, excel, pdf…zullen niet meer geldig zijn.

 

Facturen zullen moeten worden opgemaakt via een software.

U heeft de keuze voor de software, ADATI werkt met de software “Octopus” en u kan hierop

aansluiten.

Voordeel : correcte facturen, geen btw-fouten, snellere betaling door klanten, uw verkoopfacturen

zijn al ingeboekt in de boekhouding, …

Neem contact op met ons om dit gestructureerd op te starten, de bedoeling is dat iedereen

voorbereid is, lang voor 2026.

 

Vanaf 1 januari 2026 zullen bedrijven volgens de aankondiging van Minister van Financiën Peter Van

Peteghem uitsluitend digitale facturen mogen opstellen wanneer ze onderling zaken doen.

Deze verplichte digitale facturatie tussen ondernemingen is ingevoerd om phishing en btw-fraudes

tegen te gaan. Bovendien wil de overheid de btw-kloof verkleinen en volop inzetten op

administratieve vereenvoudiging. Het zal zorgen voor een cruciale evolutie naar een transparanter en

een meer modern fiscaal landschap.

​

MAAR : factureren aan de overheid moet vanaf 2024 al elektronisch, en als uw klant een factuur in

elektronisch formaat vraagt dan mag u dat niet weigeren (vanaf 07/2024).

​

Kortom : een snelle overschakeling is het beste. Het moet toch gebeuren.

 

Adati staat voor je klaar:

Tijdens de overgangsperiode naar de digitale transformatie kunnen bedrijven met bijkomende

uitdagingen geconfronteerd worden. Adati alsook de software leverancier staan klaar om u bij te

staan met aangepast advies. Samen met de software leverancier kan Adati u begeleiden bij het

implementeren van de nieuwe digitale facturatiesystemen zodat u in staat bent om digitale

facturen te versturen én te ontvangen via het PEPPOL-netwerk.

 

**hoe sneller je je aanmeldt voor de begeleiding, hoe meer kans dat we ons kunnen vrijmaken om

u te begeleiden.

​

 

Wat is Peppol?

Dit is een beveiligd netwerk, ingericht door de EU, waarmee Europese bedrijven veilig en uniform

digitale facturen (XML en UBL) kunnen versturen én ontvangen. Door het achterliggende PEPPOL-

netwerk zullen wereldwijd de bestanden correct ingelezen en verwerkt worden in de facturatie-

en/of boekhoudsoftware. Hierdoor is het veel meer dan louter een factuur via PDF versturen of

ontvangen, via PEPPOL zal niet alleen de efficiëntie en transparantie van facturering verbeteren,

maar ook de verwerking hiervan.

​

Waarom je hier best zo snel mogelijk mee van start gaat:

De PEPPOL verplichting zal dus betekenen dat zowel facturen op papier als via pdf niet langer

aanvaard zullen worden. Gelukkig wordt er een ruime overgangsperiode aangeboden om deze

overstap te maken. Dus hoewel bedrijven in de B2B-sector pas vanaf 2026 verplicht zijn om digitaal

te factureren via PEPPOL, adviseren we je sterk om hier nu al mee te beginnen. Niet alleen jij, maar

ook jouw klanten zullen hiermee moeten werken. Door hier vroegtijdig mee te starten, neem je al

een voorsprong.

​

Enkele voordelen zijn:

​

1) Tijdsbesparing: Er zal amper nog handmatig werk nodig zijn, de ondernemer zal sneller

facturen kunnen aanmaken alsook automatisch versturen naar zijn/ haar klanten.

​

2) Gekoppeld aan boekhoudsoftware: Door de koppeling is er geen fysieke uitwisseling van

documenten meer nodig. De accountant krijgt deze factuur onmiddellijk in de

boekhoudsoftware. Daarnaast worden deze ook digitaal gearchiveerd.

​

3) Verhoogde transparantie: Door het algemene standaardformaat zullen de facturen

eenvoudiger te lezen zijn. Ook het verzenden en opvolgen ervan is een pak betrouwbaarder,

in tegenstelling tot een factuur die potentieel zoekraakt bij de post of in je spamfolder.

​

4) Minder fouten, meer zekerheid: Doordat het merendeel digitaal verloopt wordt de kans op

fouten aanzienlijk verkleind.

 

5) Veiligheid: Fraude wordt vermeden alsook wordt ieders identiteit geverifieerd via een

ondernemingsnummer zodat je steeds weet wie jouw ontvanger is.

Visit us on LinkedIn 
  • LinkedIn
bottom of page